در محاسبه ضخامت گروت ریزی بین صفحات پایه (بیس پلیت) بر اساس الزامات آیین نامه انجمن بتن امریکا به شماره ACI 351.1R-99 موارد زیر قابل توجه می باشند:

  • این الزامات برای گروت های پایه سیمانی، پایمری و ترکیبی یا گروتهای اپوکسی، میزان "حداقل ضخامت" را تعیین مینماید و حداکثر ضخامت را به توصیه های فنی تولید کننده گروت واگذار می نماید.

  • در این آیین نامه میزان حداقل ضخامت گروت ریزی براساس روانی و غلظت ملات گروت، اندازه ابعاد بیس پلیت و نوع گروت ریزی تعیین گردیده که در ادامه به آن می پردازیم.

  • توجه داشته باشید که در موارد زیر، منظور از طول صفحات پایه یا طول بیس پلیت؛ اندازه بزرگترین بعد صفحه یا اندازه طول هندسی صفحه میباشد، چون صفحات معمولا مستطیل میباشند از اصطلاح طول استفاده میشود، چنانچه صفحات شبیه به مستطیل نباشند، منظور از طول، بیشترین مسیری است که گروت باید از ابتدا تا انتهای صفحه بپیماید، می باشد.


 

Grouting Minimum Thickness Clearances (According to the requirements of the ACI 351.1R-99)

 

الزامات ضخامت گروت ریزی (پایه سیمانی و اپوکسی) زیر صفحات پایه (بیس پلیت ها) به شرح زیر میباشد:

الف) گروت ریزی به روش ثقلی (Gravity) یا گروت ریزی معمولی:

دراین روش گروت توسط سطل، پارچ دوغاب یا تشت های مخصوص در فاصله بین صفحات ریخته میشود و معمولا برای بیس پلیت با طول بیشتر از 120 سانتیمتر توصیه نمیشود، این روش معمولا متداول ترین روش و خصوصا در شرایطی که شامل صفحات کوچک و گروت هایی با روانی مناسب (غیر خمیری) میشود، برای گروت ریزی می باشد. محاسبه حداقل فاصله بین صفحات یا ضخامت گروت ریزی در این روش براساس غلظت گروت و طول بیس پلیت به شرح زیر است:

 

الف-1) غلظت گروت بصورت سیالی و روانی متداول (Flowable Hydraulic Grout) در روش گروت ریزی Gravity :

در این حالت برای صفحات تا طول 30 سانتیمتر کمترین ضخامت 1 اینچ یا 2.5 سانتیمتر درنظر گرفته شده و برای هر 30 سامنیمتر افزایش طول صفحات، ضخامت مورد نیاز گروت ریزی باید نیم اینچ یا 1.3 سانتیمتر اضافه شود، یعنی طول صفحه 30 تا 60 سانتیمتر حداقل ضخامت 3.8 سانتیمتر، طول صفحه 60 تا 90 سانتیمتر ضخامت 5.1 سانتیمتر و ... و این افزایشِ حداقل ضخامت، حداکثر تا 4 اینچ یا 10 سانتیمتر ادامه می یابد و برای صفحات بزرگتر، حداقل ضخامت 10 سانتیمتر، الزامات این آیین نامه را برآورده می سازد. مجددا تاکید میشود که میزان "حداقل ضخامت" در استاندارد مورد تاکید بوده و "حداکثر ضخامت" مورد بحث نمیباشد بنابراین در شرایطی که تولید کننده محدودیتی برای حداکثر ضخامت تعیین ننموده، معیارهای اقتصادی و نه فنی برای ضخامت بیشتر، تعیین کننده میشوند. 

 

الف-2) غلظت خمیری (Plastic Consistency) در روش گروت زیری ثقلی یا معمولی :

در این حالت از ملات گروت، حداقل ضخامت گروت ریزی (فاصله بین صفحات بیس پلیت) برای همه طولهای بیس پلیت براساس بند الف-1 بین نیم تا یک اینچ یا 1.3 تا 2.5 سانتیمتر بیشتر میباشد؛ برای مثال برای طول بیس پلیت تا 30سانتیمتر حداقل ضخامت بین 3.8 تا 5 سانتییمتر و برای طول بیس پلیت بین 30 تا 60 سانتیمتر، حداقل ضخامت بین 5.1 تا 6.3 سانتیمتر و الی آخر، میباشد. یعنی ابتدا براساس الزامات بند الف-1 میزان حداقل ضخامت را محاسبه نموده و سپس به آن عددی بین 1.3 تا 2.5 سانتیمتر را اضافه نمایید.

 

الف-3) ملات گروت بسیار روان یا با روانی زیاد (Fluid Grouts) در روش گروت ریزی ثقلی :

برای محاسبه حداقل ضخامت در این حالت از گروت، مانند حالت خمیری، ابتدا ضخامت را با توجه به طول بیس پلیت براساس الزامات بند الف-1 محاسبه فرموده و سپس میتوانید از آن 6 تا 13 میلیمتر (یک چهارم اینچ تا نیم اینچ) کسر نمایید، ولی حداقل ضخامت در هر اندازه از بیس پلیت نباید از 25 میلیمتر کمتر باشد. برای مثال در گروت های بسیار روان حداقل ضخامت برای صفحات با طول کمتر یا مساوی 60سانتیمتر بین 25 تا 31 میلیمتر، صفحات با طول 60 تا 90سانتیمتر حداقل ضخامت بین 38 تا 45 میلیمتر و نهایتا برای صفحات به طول تا 120سانتیمتر حداقل ضخامت بین 51 تا 58 میلیمتر، قابل قبول میباشد.

  
 

ب)  گروت ریزی به روش پمپ نمودن گروت:

در این روش برای همه گروت ها با غلظت های مختلف و برای همه ابعاد صفحات پایه (بیس پلیت ها)، حداقل ضخامت مورد قبول گروت ریزی، 1 اینچ یا 25 میلیمتر بوده و چنانچه باید برای شلنگ پمپ گروت فاصله بیشتری را درنظر گرفت، باید آن فاصله بیشتر نیز به این میزان ضخامت، اضافه شود.

  

مجددا تاکید میشود که این اندازه ها برای تعیین حداقل ضخامت لازم برای گروت ریزی بین صفحات بیس پلیت برای دستیابی به حداقل الزامات ممکن بوده و حداکثر ضخامت یا ضخامت مناسب یا optimum بر اساس دستیابی به بهترین نتیجه با توجه به هزینه های گروت ریزی، براساس محاسبات مهندسی عمران و صنایع و با توجه به توصیه های تولید کننده میسر میباشد.

 
 بحث دیگری که معمولا مطرح می باشد، میزان ضخامت مورد نیاز براساس تجارب کارگاهی برای صفحات زیر ستون های سازه های فلزی هست که در اینجا آرادگروت به آن اشاره نموده اما آنرا تایید یا رد نمی نماید:

با توجه به تجارب کارگاهی در ایران، حداقل ضخامت گروت ریزی بین صفحه ستون و شالوده معمولا به شرح زیر می‌باشد:

1- درروش تراز نمودن صفحه ستون پیش از اسکلت بندی و همزمان با اجرای گروت، حداقل ضخامت معمول گروت‌ریزی حدود 2.5 تا 4 سانتیمتر است. 

2- درروش کار گذاشتن و تراز نمودن صفحه ستون با استفاده از مهره در زیر آن، ضخامت معمول برای گروت‌ریزی حدود 4 تا 10 سانتیمتر است که به ابعاد صفحه‌ستون، قطر بولت‌ها و مهره‌ها بستگی دارد.

** به عنوان یک معیار کارگاهی حداكثر ضخامت گروت ريزي در يك مرحله بهتر است بیشتر از 10 تا 12 سانتي متر نباشد ولي براي ضخامت هاي بيشتر و حداكثر 15 تا 20 سانتيمتر، برای گروت ريزي در يك مرحله، بايستي از گروت های درشت دانه با سایز حداقل 3 الي 15 ميليمتر استفاده شود. برای ضخامت های بیشتر باید با توجه به توصیه های تولید کننده، نظر طراح و مندرجات نقشه های مربوطه عمل شود.